29 Nov 2017

Nytt verktyg gör programmatic mer effektivt (Dagens Media)

I dagarna lanseras ett helt nytt verktyg på den svenska marknaden som ska möjliggöra digital aktivering av framtagna målgruppssegment.

Verktyget blir en vidareutveckling av CCS (Consumer Connections System), som är byrånätverket Dentsu Aegis eget verktyg för avancerad målgruppsanalys baserad på paneldata.

Den främsta nyttan för annonsörerna är att de programmatiska köpen blir ännu mer effektiva när det blir möjligt att köpa annonsutrymme mot skräddarsydda målgruppssegment.

Den nya Activate-modulen i CCS-portföljen kommer att möjliggöra digital aktivering av annonsörernas segment och målgrupper. På så vis ska annonsköp kunna baseras på berikad data utifrån kvalitetssäkrade intervjuer. Aktiveringen kommer göras genom programmatiska köp där Amnet Audience Center är plattformen för data-aktivering.

– Vi är glada över att ta ytterligare kliv mot en mer underbyggd och berikad marknadsföring. Dentsu Aegis Network satsar mycket inom området för tillfället och vi vill kunna erbjuda våra kunder bästa möjliga produkter. Vi har sett på andra marknader att CCS Activation ger ännu bättre resultat av programmatiska köp, vilket gör att vi valt att investera i systemet även på den svenska marknaden, säger Mårten Erlberg, data activation manager på Amnet, i ett pressmeddelande.

Dentsu Aegis Network skriver att man därmed tar ytterligare ett steg i att utöka erbjudandet inom datadriven marknadsföring och mot målet att vara 100 procent digitala år 2020. D

– Det är verkligen spännande att kunna sluta cirkeln mellan analys och medieköp. Det här ger oss möjligheten att köpa exponering mot unika användare istället för generella demografiska beskrivningar, säger Alice Barani, Senior Insight Manager på Carat, i pressmeddelandet.

Koncernen Dentsu Aegis Network består bland annat av bolagen Amnet, Carat, Vizeum, iProspect, Isobar, MKTG, Amplifi, Outfox och Posterscope.