21 Mar 2018

TV4 är beroende av Telenor för att bevara sin räckvidd (Dagens Media)

 

Efter att avtalet förlängts med en vecka kunde Bonnier och Telenor enas om ett nytt tv-avtal igår kväll.

TV4 gick under tisdagen ut i ett pressmeddelande och berättade att Canal Digital och Bredbandsbolagets kunder riskerade att bli utan TV4:s kanaler redan vid midnatt. Några timmar senare var dock parterna överens.


Nina Santini, mediechef på Vizeum, konstaterar att det i grund och botten handlar om pengar.Så sent som i höstas gick tv-konflikten mellan Discovery och Com Hem till historien som den längsta någonsin. Totalt var Discoverys kanaler nedsläckta i hela 14 dagar.

– Telenor vill ha mer betalt och ser sitt värde när tv-marknaden urholkas till förmån för till exempel streamingtjänster. Tidigare har det varit värdefullt för Telenor att ha TV4  i sin distribution, nu är förhållandet det omvända. TV4 är beroende av Telenor för att bevara sin räckvidd, det som idag gör TV4 unika på marknaden, säger Nina Santini till Dagens Media och fortsätter:

– Bredbandsaktörerna är de som har övertaget idag, det är nödvändigtvis inte avgörande om konsumenter och tittare har TV4 som kanal längre, konkurrensen om innehåll är stenhård och finns tillgänglig för alla att streama. TV4 är beroende av sin räckvidd, om den urholkas då har de en annonsaffär i gungning. Mitt antagande är att TV4 har betalat mer än de tänkt sig, men det är självklart inget jag har insyn i.

Kan vi förvänta oss liknande konflikter framöver?

– Jag tror absolut att det här är bara början och att vi kan förvänta oss mer konflikter framöver.

Henrik Ström, kommersiell chef på mediebyrån Zenith, konstaterar att det för TV4:s del är viktigt att få bra ersättning för innehållet eftersom det är en stor del i kanalens totala affär.

– Operatörerna vill också i sin tur säkra sina intäkter. Eftersom det är så långa avtal står varje krona på spel, säger han och fortsätter:

– Det är inte kul när kanalerna stängs ned i hushållen. Det påverkar kampanjerna negativt och kanalenas varumärken när annonsörerna köper kampanjer som de sedan inte får. I Discoverys fall var det värre eftersom den konflikten kom samtidigt som stora sporthändelser, det gör att folk blir extra irriterade.

Även Henrik Ström säger att fler liknande avtalskonflikter är att vänta i framtiden. Avtalen mellan tv-husen och distributörerna har till och med blivit en fråga som tas upp i förhandlingar mellan kanalerna och mediebyråerna.

– Det börjar bli en viktig del i årsförhandlingarna. Om det förekommer konflikter av det här slaget får det stor effekt på annonsörernas bokade kampanjer om kanalerna släcks ned. Det har tidigare inte hänt för TV4:s del men Discovery har varit i sådana här konfliker flera gånger tidigare.

Hur förvånande är det att sådana här konflikter uppstår?

– Det är egentligen inte så konstigt. De båda parterna försöker använda tittarna som en viktig maktfaktor och skyller på varandra.