25 mar 2019

Vizeum recruits key talents!

Två och ett halvt år har gått sedan Ebba Kilman tog över vd-rollen på Vizeum. Sedan dess har byrån lyckats vinna 15 nya kunder, under 2018 tog man hem uppdraget för bland annat Netonnet, Buerger King och Uniqlo. Dessutom har man fått all time high i den egna kvartalsmässiga kundundersökningen. 

Ebba Kilman säger att hennes uppdrag gått ut på att transformera byrån – inte förvalta den. 

– Jag, tillsammans med ledningsgruppen och hela teamet, har genom ett stenhårt kundfokus gjort att nivån och erbjudandet blivit starkare. Vi behöver fortsätta den resan och har därför stärkt upp ytterligare inom fram för allt strategisk kompetens, säger hon till Dagens Media. 

Den senaste tiden har Vizeum rekryterat flera nyckelpersoner som ska hjälpa till att fortsätta driva byrån framåt. Gisela Jacobsson är ny client director och kommer senast från rollen som varumärkesdirektör för Metsä Tissue för Norden och Baltikum. Tidigare har hon även erfarenhet av strategiska och ledande roller på både Samsung, Kraft Foods och Telenor.

Att ha erfarenhet från kundsidan ser Gisela Jacobsson som en stor fördel. 

– Det innebär självklart en förståelse för kunden​s utmaningar och kunna bli bättre på att förklara ​det affärsvärde vi som mediebyrå ​skapar ​för våra kunder.  Traditionellt sett har vi varit lite dåliga på det. En anledning till att jag sökte mig till Vizeum och mediebyråsidan var att ”det är här det händer”. Här kan vi göra skillnad för kunden och då stack Vizeum ut för mig. Här har man kommit långt och håller ett högt tempo.

Hanna Bergius har arbetat på byrån sedan ett år tillbaka och blev i september förra året utsedd till chief client officer. Hon har även erfarenhet från bland annat TV4, Mediacom och Mindshare i Storbritannien och New York. 

Dessutom har Ebba Kilman knutit till sig Peter Nilsson som broadcast director med en bakgrund från TV4 och Viacom. 

– Det är viktigt att blanda kompetens från både kundsidan och från publicistsidan för att vi ska kunna förstå våra kunders affärer ännu bättre. Det är kritiskt avgörande att vi förstår de affärsutmaningar som våra kunder har. Jag är glad över att ha lyckats locka hit personer som har så fina CV:n som de här personerna har, säger Ebba Kilman. 

Trots att byrån under 2018 vann uppdrag för 15 nya kunder, medan de bara förlorade två (Modelez och Betsson) har bemanningen på omkring 50 inte utökats nämnvärt. Snarare är det så att man drar nytta av all kompetens inom Dentsu Aegis-huset och plockar ihop och ändrar teamkonstelationer i takt med att kundens behov förändras. 

Att rekrytera kompetent personal och locka till sig talanger är tufft, menar Ebba Kilman. 

– Det är ett slagfält om talang, ​inte bara byråer, utan även publicister, techbolag och konsultfirmor letar efter ungefär samma saker. Vi vill ha någon som på en strategisk nivå förstår hur det är att vinna i en digital ekonomi men vi behöver också spetskompetens. 

Vad är nyckeln för att locka till sig talang?

– Förutom kraften i huset tror jag att det handlar om våra kunder och våra människor.  Det som lockade mig och är att vi har en energi och karisma i teamet, jag tror att det märks utåt, säger Hanna Bergius och får medhåll från Gisela Jacobsson. 

– Om jag pratar utifrån mitt perspektiv så är det en möjlighet för mig att få arbeta med mitt besatta intresse för rörlig bild. Det attraherar nog många, att man får arbeta med just det intresset som man faktiskt har, säger Peter Nilsson. 

Vad är huvudanledningen till att ni har kunnat vinna så många nya kunder under 2018?

– Vi är ett gäng vinnarskallar och vi är besatta av att hjälpa varumärken växa och vinna. Jag som ledare är också med i alla pitcher, jag säger inte att det är därför som vi vinner uppdrag, men jag tror att det är viktigt att visa att vi har otroligt högt kundfokus, säger Ebba Kilman. 

Vilka är de största utmaningarna för er som byrå?

– Jakten på rätt talanger, transformationstakten och inhousetrenden för att nämna några, säger Hanna Bergius och fortsätter:

– Utmaningen för oss när kunderna exempelvis tar hem sina digitala köp är att vi riskerar att tappa helhetsbilden. Det är viktigt att vi har för att vara oberoende i våra rekommendationer. Vi behöver komma ännu närmre kunderna och verkligen bli konsulter på ett annat sätt än tidigare. Så det är en utmaning men också en möjlighet för oss.

– Inhousetrenden är absolut en utmaning och de som försöker klamra sig fast vid en affärsmodell så som den har varit är farligt ute. Vi ser det också som vår uppgift att hjälpa kunderna med sina inhouseavdelningar. Och att plocka hem köpen inhouse kan vara en bra lösning för vissa men inte för andra, fyller Ebba Kilman i. 

Är det inte mer resurskrävande att jobba mer som konsulter?

– Jag skulle inte säga att det är mer resurskrävande per se men vi behöver en annan typ av kompetens. Världen var inte så komplex för 15 år sedan som den är idag. Vi behöver därför rekrytera andra profiler som exempelvis Peter och Gisela, samtidigt som vi behöver traditionell mediebyråkompetens, säger Ebba Kilman. 

En annan utmaning som Ebba Kilman och Vizeum jobbar med är att ändra sättet som byrån arbetar på. Med en bakgrund från Google är Ebba Kilman van vid att jobba datadrivet och molnbaserat, något som hon arbetat med att införa även på Vizeum. 

– Vi arbetat med att skapa en ”cloudkultur”, det vill säga att vi inte är beroende av servrar eller skickar Power Point version 7 i ett mejl till varandra. Vi jobbar för effektivitetens skull helt i molnet. Vi måste inte bara transformera vårt erbjudande utan också sättet som vi jobbar på. Jag är allergisk mot uttryck som ”så här har vi alltid gjort”. 

Förutom att införa vad Ebba Kilman kallar för en ”cloudkultur” inspirerad av Google så har hon även hämtat ett annat tankesätt från sin gamla arbetsplats. 

– Vi arbetar nu mer i sprinttänk, mer hypotesdrivet och mer i beta, det vill säga att man går live innan produkter är helt klar. Man måste våga, vi har så mycket kunskap att vi ändå känner oss trygga med att testa oss fram. Det är viktigt med en lärande kultur och det får man bara genom ”trial and error”. Det är en process som tar tid och vi har mycket att jobba på fortsatt men jag känner ändå att vi har hittat något som är framgångsrikt och som skiljer oss från andra byråer. 

Som en byrå inom ett nätverk, hur mycket får man gå utanför ramarna när det kommer till arbetssätt?

– Så länge man vinner nya kunder, har nöjda befintliga kunder och nöjd personal så får man ganska så stort utrymme och jag upplever att Dentsu är väldigt tillåtande generellt. Sedan finns det såklart ramverk som vi förhåller oss till från globalt håll vilket är tacksamt också. Men det är klart att jag med min punkarsjälv måste få göra lite som jag vill, säger hon. 

Vad blir nästa steg för byrån?

– Att fortsätta vårda och värna det fina momentum som vi har nu. Sedan vill vi vinna fler kunder såklart och fortsätta fördjupa våra partnerskap med befintliga. Det känns som ett spännande år och det är mycket hårt arbete som ligger bakom det. Vi kommer också fortsätta att leva efter våra värdeord: ”modigare, smartare och snabbare”, säger Ebba Kilman:

– Man kan tycka vad man vill om sådana ord men vi tar dem på oerhört stort allvar. Det finns också en anledning till att de är i den ordformen eftersom vi tycker att det är viktigt att hela tiden vara i rörelse. Vi ska inte vara ”snabbast” eller ”modigast” för då är man klar, utan man kan alltid vara lite modigare, snabbare och smartare eftersom förutsättningarna ständigt förändras. 

https://www.dagensmedia.se/nyheter/ebba-kilman-det-ar-ett-slagfalt-om-talang/