Nästa vecka, den 24 augusti, slår det japanska varumärket Uniqlo upp dörrarna till den allra första svenska butiken i Stockholm. För att marknadsföra klädkedjan inför lanseringen rullade man i veckan ut sin första kampanj.

Nu kan Dagens Media berätta att det är Vizeum som har vunnit mediebyrå-uppdraget för Uniqlo i Sverige. Pitchen avgjordes redan innan sommaren men fram tills nu har den vinnande byrån varit hemlig. 

ADTECH GmbH (Master default)

– Uniqlo är ett drömvarumärke att arbeta med, säger Ebba Kilman, vd på Vizeum och fortsätter:

– Dentsu Aegis som Vizeum tillhör har ju japanska rötter och det är bland annat därför en väldigt fin match.

Varför vann ni pitchen?

– Det jag tror att de fastnade för var vikten av att förstå dem som varumärke och bolag. Det tycker jag att vi visar på ett bra sätt genom att gifta Uniqlos japanska rötter med våra insikter om den svenska kulturen och konsumenten.

Vad går uppdraget ut på?

– Det består av mediestrategi, rådgivning och konsumentinsikter. Vi tittar mycket på hur vi kan jobba mer effektivt datadrivet. Det är väldigt viktigt för Uniqlo att vi förstår vilka de är, vilka de tänkta konsumenterna är och hitta de mest relevanta kopplingarna där emellan.

Hur stort rent ekonomiskt är det här uppdraget för er?

– Det är svårt att säga i dagsläget eftersom det är kopplat till fortsatta insatser och utveckling för Uniqlos affär, men det är en superviktig vinst för oss som vi är väldigt stolta över. Vi är bra på retail-kunder och har arbetat länge med bland annat MQ, Nilson och Intersport. Det händer mycket inom retail och det går fortare än någonsin och det gillar vi.